En liten rapport från New York

Dagarna går extremt fort här borta. Jag har hängt en del på Jivamukti Yoga School. Jivamukti är min absoluta favorityoga och på det här stället yogas det till bla Guns n roses, coolt. Sitter precis nu och väntar på ett nytt yogapass, Mantrayoga, vet inte om det är min grej men jag måste prova. 



Härligt café med fräscha sallader har de också. Här är det veganskt som gäller all in. Och topoengoda Kombuchas som är bra för immunförsvaret. 

Igår mötte jag upp kusin med familj efter yogan nere vid Ground Zero. Första gången jag var i New York var det fortfarande en enda röra där nere och inget påbörjat med minnesplatsen så det här ville jag verkligen se nu när museet öppnat och nytt torn finns på plats. 


Mäktigt nytt torn. Redan här började jag rysa. Jag har alltid varit väldigt berörd av det som hände 9/11. Kommer ihåg hur vi satt framför TVn på brorsans födelsedag och följde allt. 

Inne på museet var det enorm respekt i luften. Alla pratade lite och väldigt lågt. Det fanns mycket filmer och foton från när allt hände. Rester av brandbilar som var helt förstörda. Foton på alla omkomna och saker från personer som befann sig i tornen och hittats i vrakdelarna. Den där rysande känslan var med mig hela tiden där nere. 


Museet är alltså under marken precis intill där det ena tornet stod. Det som syns här på bilden är den vägg som byggts när tornen byggdes för att förhindra att vatten från Hudson River skulle komma in     


Det här är en del från ena tornet som sparats. Och till höger på bilden precis på andra sidan pelarna stod det ena tornet. Där ovanför är alltså en bassäng nu, det är bassängbotten som är ljusgrå och hänger lite ovanför marken. 


Ett konstverk för att hedra alla omkomna.  Det är knappt tretusen olika nyanser av blått. Ingen mosaikdel är alltså likadana. 






CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar