När sömnen går bananas

När kroppen är stressad kan den få alla möjliga konstiga reaktioner. Hos mig kommer alltid sömnsvårigheter som en tidig varningssignal. Jag har stått ut med den länge nu och börjar bli innerligt trött på skiten nu när det mesta av allt annat börjar ordna upp sig. Sömnen började krångla riktigt ordentligt under cytostatikan då sov jag max två timmar i taget och däremellan var jag tvungen att gå upp och äta något för att kroppen inte skulle kollapsa helt. Det där har sen hängt i som en dålig vana. Sömnen har fortsatt strula, jag höll på länge med nattätandet, usch vad lätt det är att bli beroende av något. Till slut fick jag sömnen på rött köl igen, slutade med mediciner som hjälper mig på traven och sen gick det utför igen. Tillbaks med mediciner och ja där är jag kvar. Somna är inga som helst problem men jag vaknar och vaknar. Finns inga husmorsknep i världen som hjälper mig. Är jättenoga med rutiner som att gå upp tidigt och inte nattsudda, tränar varje dag t.ex. men inget hjälper. Jag har själv funderat i banor om det är något som saknas i kroppen, magnesium t.ex. Jag lämnade nya blodprover häromdagen och då ska de kolla upp det men om jag förstått rätt så är just magnesium svårt att kolla via blodprov. Mitt i alla de här funderingarna och jakten på att få sova bra hittade jag en bok på jobbet som tar upp just vilka ämnen som påverkar sömnen. Så nu försöker jag sätta mig in i hur sömn verkligen fungerar, vad händer i hjärnan? Jag gillar ju när jag kan se någon form av logik, gärna svart eller vitt för sån är jag. Här är en bild som jag tig lite snabbt ifrån boken för att komma ihåg vilka ämnen jag ska försöka få i mig genom maten. 



Om jag förstått rätt så är t.ex getost med honung och valnötter en bra sömnkost, stämmer ju också bra in i mitt Paleotänk. 


Den här boken är det





CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar