Otippad utmaning - ät med sunt bondförnuft

I lördags morse var inte humöret på topp direkt när jag fick ställa in själva målet på utmaningen jag kämpat med i sommar. Eller ja, kämpat, jag har ju sprungit av ren och skär glädje. Men i sanden har jag verkligen fått bekänna färg. Så dags för en ny utmaning alltså, en billig, ekonomin är inte på topp efter ett bröllop. Klurade lite på söndagen och sen slängde jag till sist iväg frågan till Linda vad hon trodde om att äta sunt i 30 dagar? Och hon var på! Så nu kör vi en utmaning igen och vi toppar den med att träna tre st Paolopass i veckan, utöver vår frivilliga träning.


Hur kunde jag komma på en kostutmaning?
Det är ju så här att vi tittar båda snett på allt vad dieter heter. Linda tar fram cykeln och drar några mil för att hålla sig i form och jag, jag springer. Men det är uppenbart att kroppen mår bättre när man äter med ett sunt bondförnuft. Jag la själv märke till det extra mycket i sommar. Vi hade jättemycket att böra både jag och Eric, Linas matkasse hade uppehåll, det blev väldigt mycket handla för dagen och det skulle gå snabbt. Det blev ingen bra mat. Till sist kände jag en morgon när jag var på väg in till jobbet att idag måste jag bara ha något megavegetariskt. Kroppen var så less på den dåligt sammansatta maten vi ätit det sista. Så jag gick förbi Blueberry och boostade med fräsch sallad och smoothies. Och där började jag tänka om, sommarvärmen inbjöd också till sallader så jag började laga matiga sallader hemma med massor av härliga nyttigheter som inte ens behövde smetas ner med dressing. När vi grillade (jag älskar kött) hoppade jag över alla såser och röror och jag kände väldigt snart att kroppen började må bättre.

Vad är äta sunt i 30 dagar för oss?
Så utmaningen som tog form i mitt huvud det är att se till att kroppen får i sig av kostcirkeln och laga mat från grunden. Laga mat av bra råvaror och utan massa Exxx- ämnen, ha minimalt med mejeriprodukter i matlagningen. Inga feta såser och röror. Äta havregyrnsgröt till frukost (gör jag redan och det är billigt!) Undvika mjukt bröd, magen gillar knäckebröd bättre. Och vi ska dricka citronvatten, det är vad yogis gör.

Varför kallar jag det att äta med sunt bondförnuft?
För att jag äter på ett sätt som jag mår bra av, utan att titta och lyssna på något tjafs om LCHF och allt vad det heter. Jag känner vad min kropp mår bra av, vad den behöver för att orka träna, vad den behöver för att orka jobba. Det är inte bara musklerna som ska orka träna, hjärnan behöver också bränsle. En del dagar mer en del dagar mindre. Ska jag springa kl 05.00 en morgon då vill jag lova att det vill till att jag försett kroppen med rätt mat kvällen innan.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar