Tricken med Stenåldersmat/Paleo

Stenåldersmat/Paelo tror jag är maten som kan vara en räddare för oss cancersjuka och även andra sjukdomar som diabets, hjärta och kärl m.fl. Jag skrev ett övergripande inlägg för ett tag sedan vad det handlar om i stora drag. Självklart är det med detta som med allt annat att man väljer själv vad man tror på. Jag har själv aldrig trott på alla tiotusen dieter som figurerar i media och jag har länge ätit allt jag vill äta redan innan Paolo Roberto började sprida budskapet att ät det du vill och rör på dig. Det går fint så länge man är frisk. Nu med en sjukdomsbild hade jag önskat att jag ätit annorlunda redan för flera år sedan för jag tror det hade kunnat hjälpa att inte hamna där jag är nu.


Lite upprepning kommer här. Stenåldersmat handlar om att inte äta mer än 1 gram kolhydrat per kg kroppsvikt och att välja rätt kolhydrater. Vissa kolhydrater som tex laktos och sackaros är helt uteslutet att äta. Vetemjöl, pasta, öl är portat hos mig för all framtid. Det gör inget jag får äta bär och frukt som jag älskar! Fruktos har nämligen ingen ökad effekt på blodsockret. Men se upp med för mycket frukt, det belastar levern. Det här med sockret tycker jag är riktigt fiffigt om man har cancer för cancerceller lever av just kolhydrater och det verkar oerhört korkat att mata dem, eller hur? 

Ät protein - att kött är skadligt är en myt
Men det är inte bara att utesluta kolhydrater så där utan framförallt två saker är jätteviktiga. Det ena är att äta protein i form av fisk och kött. Att kött skulle vara cancerframkallande är en myt. Det är snarare all antibiotika som finns i köttproduktionen som ger oss cancer. Köp ekologiskt kött direkt från gårdar. Det är inte särskilt mycket dyrare men är man för ungdomar och barnfamiljer så förstår jag att det inte är möjligt. Bra mat är idag ett stort samhällsproblem anser jag. Alla borde ha råd att köpa bra mat. Vilket parti har med det som valfråga måntro? Proteinet behövs för att kroppen själv ska kunna producera kolhydrater. Att vi behöver äta en massa kolhydrater är ännu en myt. Den kan det mesta vår kropp! Sen är jag fortfarande skeptisk till att träning på hög nivå går att utöva utan att tillsätta mer kolhydrater, men jag ska testa, innan dess kan jag bara vara skeptisk och ändå fortsätta tro. 

MCT-oljor
Nästa tokviktiga sak är att få i sig MCT-olja. Alltså fett och energi. Glöm att det är de gräddiga såserna som ska tillföra kroppen fett.  Det handlar inte om det fettet utan det ska vara högvärdiga extra virgin oils. Nu slår jag vad om att du tänker olivolja men det är ett stort och rött kryss på varenda olivolja. De har en sammansättning av tokoferoler och E-vitamin som tvärtom gynnar cancertillväxt. De oljor som är bra kallas MCT och de som är lättast att få tag på är Röd Palmolja och Kokosfett. Det är noga att de är extra virgin och med Palmoljan se upp så den är fair traide, eko och allt det där. Annars gör vi en ruggig påverkan på vår miljö. Jag har undersökt just Palmoljan rejält, det finns billiga, köp inte skiten, då bidrar du till en fruktansvärd miljöförstöring. Den enda jag hittat som håller måttet är Amanpranas Palmolja, det är inte gott, det är smaklöst men smakar fett... Det är däremot helt ok att steka i. Men med alla de enorma fördelar den har så tvingar jag i mig nästan 2 msk varje kväll..

Därför är röd palmolja bäst
Att jag ändå håller den röda palmoljan högst ur ett cancerperspektiv är att den har denna fördelen. 
Innehåller gammatokotrienol (E-vitamin) som gör cellerna känsliga för den celldöd som initieras av en cellgiftsbehandling med docatexel. Jag får bland annat cellgiftet docatexel. Alfa- och gammatokotrienol hämmar tillväxten av bröstcancerceller och utlöser en för tidig celldöd. 
De allra flesta E-vitaminpreparat på marknaden innehåller alfatokoferol som enda E-vitaminkälla och har ingen cancerskyddande effekt. Det finns till och med en studie som visar att intag av alfatokoferol ledde till ett förvärrat sjukdomsförlopp hos patienten eftersom det trängde bort gammatokotrienolet ur cellerna. Och det är med det här resonemanget olivoljorna går bort, sorry, jag älskar olivolja! Så ibland fuskar jag och ringlar lite på maten....

Här finns att läsa på tillverkarens sida om Amanprana red palm

Men kokosfettet är godast
Kokosfettet är underbart gott! Tyvärr är det inte riktigt lika bra ur ett cancerperspektiv som den röda palmen, det saknar.... Men jag använder det som komplement för att verkligen få i mig energi och MCT-oljorna är inte bara viktiga för att bota eller lindra cancer de är ett måste för våra tarmar om vi drar ner så här kraftigt på kolhydrater. Det kokosfettet jag har införskaffat finns på hälsokost och heter Cocosas, smakar Bounty, mums! Kokosfettet är dock väl tillräckligt om du lider av någon annan sjukdom. 

Till sist, använd rapsolja
När jag ändå är inne på det här med oljor och fetter. Många är vi som funderar på vad som är bra att steka i. Rapsolja är det som är bäst ur hälsosynpunkt har mina egna efterforskningar visat. Ekologisk, don't dare buy något annat än eko när det gäller oljor. Var också noga med att de är på glasflaska och inte plast. Plast fäller ut otäcka saker till innehållet. 

Vill du läsa mer om Paleokosten så finns en bra hemsida här. 

När det gäller allt annat jag skrivit här så är det en sammanfattning ur boken Livsstil och cancer de 8 reglerna. Avsnittet om att använda rätt sorts socker är skrivet av den Fil dr Johannes F. Coy biolog och cancerforskare som upptäckte TKTL1-genen.
Nyfiken på boken så finns den hos adlibris.
http://www.adlibris.com/se/bok/livsstil-och-cancer-de-8-reglerna-9789172412439

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar