Att vara ovan att träna inför ett lopp är just ovant


Alltså hur tränar man inför ett lopp? Jag har ju faktiskt ingen aning. Det är bara några veckor kvar till tjejmilen i New York och just nu är jag är lite orolig för att inte känna mig löpfräsch. Målet från början var att springa behagligt på 60 minuter. Jag har försökt att springa lite intervaller men jag tycker fortfarande inte att kroppen svarar på hårdare träning. Nu är mitt mål istället att springa med energi och lätthet utan något tidsperspektiv, det får ta den tid det tar.  Det känns lite extra bra att jag unnat mig löpcoachning på Tullinge Hälsokälla, nu springer jag med bättre teknik och då gör jag inte alls åt med lika mycket energi i löpningen. På löpcoachningen jobbar vi också med att stärka framförallt underbenen, det är ovant och jag har dragits med ihållande träningsvärk länge nu. Och hur tusan ska man träna så här sista veckorna innan ett lopp? Jag har inte en aning... Så jag har försökt lyssna på kroppen som säger vila, jag har lyssnat på Maratonpodden och fått mig förklarat att löpningen ska hållas igång men lugnas ner inför lopp. Så nu jag lufsar på i lugn tempo några gånger i veckan bara och så har Anna på Tullinge Hälsokälla behandlat mina underben. Nu i veckan har jag fått ström i vaderna så de ska slappna av plus extremt obehaglig massage av musklerna bakom benhinnorna, det gjorde ont som fan rent ut sagt. Men vad gör man inte för löpningen. Så har jag fått tejp på benen också. Snyggt va? Tack Anna för hjälpen!


CONVERSATION

1 kommentarer: