Det här med kosten

Jag är imponerad av alla som valt en diet och fått det att fungera som livsstil. Lätt, nej, knappast. Det handlar inte bara om att det ska bli en vana. Det ska fungera i praktiken, där har det spruckit för mig men jag gör så gott jag kan och nöjer mig med det och låter bra nog vara bäst. 

I höstas var jag och en medsyster på två föreläsningar om kost som bröstcancerföreningen anordnade. En läkare från KI var där och presenterade de senaste rönen och det går helt klart framåt. Läkarkåren förespråkar numera Medelhavskost. Ett stort steg framåt tycker jag. 

Alltså väldigt mycket grönsaker och rotfrukter. Lagom fisk och ljust kött. Lite mejerier och ännu lite mindre alkohol. Ungefär Paleo. 



Vi lyssnade också på vetenskapsjournalisten Ann Fernholm som granskat sockret i detalj. Bilden ovan säger väl en hel del tänker jag, vad är det vi moderna människor inte förstått? Har tagit en bild ur en av hennes böcker också, läser ni så förstår ni min kolhydratskräck. 


Men att låta bli dem helt är ändå inte enkelt och det är inte praktiskt. Men otroligt mycket har jag ändå tagit bort och i början trodde jag kanske inte det skulle funka kombinerat med träning. Men det går fint. Skriver lite mer om det en annan dag. 




CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar