Två recept på Paleo mat, gott!

I dag tog jag mig tid att leta rätt på ett riktigt Paleo-recept innan jag skulle åka och handla mat. Hittills har jag bara tänkt på vad som inte är bra för mig att äta och uteslutit det och lagat mat ungefär som vanligt, men ätit ännu mer grönsaker och så klart de så viktiga MCT-oljorna.

Laxfilé med rostad blomkål- vitlöksmash
Maträtten jag hittade som dessutom var superlätt att göra bestod av laxfilé i ugn och en jättegod blomkålskross. Blomkål som lagats ugnen tillsammans med krossad vitlök så den fortfarande är krispig och sedan mosats tillsammans med ost. I receptet skulle det vara Parmesanost men det glömde jag handla så jag tog ganska rejält med osten Arn som vi hade hemma. Det blev toppengott. I receptet används olivolja till blomkålen och jag använde det denna gången för att inte mixtra för mycket med receptet. Nästa gång ska jag använda rapsolja istället som är mycket bättre ur ett cancerperspektiv.

Hela receptet finns här på bloggen Paleo Nordic Reboot

Hemlagat knäckebröd med massor av frön, godisgott!
Godis och bakverk med mera har jag helt slutat äta sedan i maj. Ja okej, någon enstaka gång unnar jag mig något men då är det lite och väldigt sällan. Mörk choklad med minst 70% kakao får jag äta, det innehåller fina nyttigheter. Självklart är det tråkigt att avstå helt men det går faktiskt bra och jag försöker hitta nyttiga alternativ som är goda. Mamma hade gjort ett eget knäckebröd som var fantastiskt gott, massor av frön i och blev lite som snacks. Nu precis har jag provat att göra det själv får se om det lyckats, jag har inte smakat på det än, men här är det. Och recept hittar ni under bilden, det är buslätt att göra.



Och här är receptet, tack mamma!
  • 1 dl majsmjöl
  • 1 dl dinkelmjöl (jag bytte mot mandelmjöl som är ett bättre alternativ)
  • 1/2 dl sesamfrön
  • 1/2 dl pumpafrön
  • 1/2 dl solrosfrön
  • 1/2 dl linfrön
  • 1 krm salt

Så här gör man knäckebrödet.
Blanda allt och häll över 2 1/2 dl kokande vatten och 1/2 dl matolja, tips, använd rapsolja, den är bäst för vår kropp.
Platta sedan ut det i en stor långpanna som är klädd med bakplåtspapper. Platta ut så mycket det bara går. Det ska vara tunt knäckebröd.
Strö lite flingsalt över.
Grädda i ugnen 1 timma i 150 grader. Varmluft, 130 grader.
Det ska bli hårt så kolla att det inte är mjukt, låt det då stå inne någon minut till, men passa så det inte står för länge.
Bryt i bitar och njut, det är så gott som det är att smör behövs inte tycker jag.

Värt att veta om vetemjöl och dinkelmjöl.
Vetemjöl är inte bra alls att äta om man ska hålla blodsockernivån jämn. Det och godis/bakverk är den största boven och vetemjöl finns i väldigt mycket. Dinkelmjöl är en väldigt gammal sort av vetemjöl även kallad för spelt. Det är något bättre än det vanliga vetemjölet, så välj det alternativet om du måste ha vetemjöl. Dinkelmjöl används ofta i ekologisk odling.

Jag valde ändå att byta ut ut dinkelmjölet mot mandelmjöl i det här fallet för att verkligen få bara nyttigheter. Kvar är dock majsmjölet som inte är ok. Men det är 0,5 dl i hela receptet så det får passera, det går inte att vara för strikt det blir väl jobbigt. Majsmjölet ger också knäckebröd en väldigt god smak.

CONVERSATION

1 kommentarer:

  1. Mycket gott! Igenkännings faktorn är hög!! Detta är mannens favorit när vi kommer till mamma.
    Ska också prova med mandelmjöl.

    SvaraRadera