Mina naglar sitter kvar och är dessutom starka


De starka gifterna jag får kan få naglarna att bli missfärgade och faktist trilla av. Under behandlingen erbjuds jag att sitta med fingertopparna i någon form av is för att förhindra detta men jag har kaxigt avstått eftersom jag har Reynauds syndrom och får läskigt ont i händerna av kyla. Jag har ställt frågan hur allt detta hänger ihop. Isen gör att blodet det vill säga gifterna inte pumpas ut i fingertopparna och bröstcancer bedöms som osannolikt sprida metastaser till fingertopparna. Därför erbjuds jag att förhindra att naglarna trillar av. Jag kom fram till att ta risken och avstå isen och jag  tycker faktiskt det känns bättre att gifterna pumpas ut överallt. 

Mina ögonbryn och fransar sitter också kvar, det hade jag inte räknat med och det gör det hela mycket lättare. Det ser inte så konstigt ut om jag bara drar en mössa på huvudet och jag behöver inte sminka mig något för att se naturlig ut. Med mössa känner jag mig också precis som vanligt, skönt! Det här med håret bekymrar mig inte särskilt annars, det börjar komma tillbaka på riktigt efter sista behandlingen. Jag har fortfarande lite kvar och det växer ut lite nytt redan. Ser ut som en igelkott!  Men det här med håret vet jag är oerhört jobbigt för en del i samma situation och kan ställa till det ordentligt. En som har stor erfarenhet av detta är min kusin som levt med sjukdomen Alopecia i flera år. Jag har därför bett henne gästblogga om vad det kan få för konsekvenser att vara kvinna utan hår. Om någon dag kommer hennes inlägg här, håll utkik, jag vet att det kommer vara läsvärt. 

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar