Mer tankar om sömn

Jag tänker att oftast finns det förklaringar till det mesta. Det borde alltså finnas en förklaring till min dåliga sömn. Jag började fundera för ett tag sedan varför antidepressiv medicin hjälper mig att sova? För det är det jag får för att kunna sova natten igenom, inte sömntabletter alltså. Det jag ville få reda på är varför den här medicinen (Mirtazapin) hjälper mig att sova. Jag har liksom inte tänkt på att fråga doktorn varför. Nu har jag nästa läkarbesök först om tre veckor så, tja, jag googlade lite :-/ 

På fibromyalgiförbundets webbplats http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1%2F323 som jag bedömer som trovärdig hittade jag information om hur det fungerar. Sömn är helt enkelt beroende av ämnena serotonin, tryptofan och melatonin för att överhuvudtaget fungera. Brist på serotonin leder till dålig sömn och även depressioner. Med tanke på hur utmattad min hjärna är, väldigt nära en rejäl utmattningsdepression så känns det väldigt sannolikt att jag har brist på serotonin och kanske andra ämnen också?

När jag fattade hur det hängde ihop blev jag ännu mer nyfiken på serotonin och hur allt hänger ihop, jag hittade en väldigt intressant artikel som heter How to increase serotonin without drugs. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2077351/
Här kan man läsa att förändringar i humöret påverkar serotoninnivån. När jag läste det fattade jag äntligen varför personer med utmattningsdepression får rådet att bara göra roliga saker, inte tråkiga för att tillfriskna. Tråkiga, jobbiga, saker etc. påverkar alltså serotoninnivån negativt. Och gör man roliga saker höjs serotoninnivån. Och det enda jag tycker är roligt sedan ett år tillbaka är våra hundar och att träna själv. Det finns många andra saker som jag tyckte var kul förut som inte alls lockar, fotografering t.ex, pelargonerna som följt mig i snart tjugo år är inte heller kul. Som tur är så överlever ju de typ allt så de får hänga i tills jag har lust med dem igen. Jag anar att det finns någon som undrat hur jag orkar med en hund till? Ja den ekvationen är rätt lätt. Det är ju det enda jag tycker är kul och förutom att hundar är min livsstil så är det alltså en viktig del för att bli frisk. 

I artikeln står också några väldigt intressanta teorier om vad som hjälper att höja serotoninnivån, tre faktorer som har stor påverkan är dagsljus eller ljusterapi, träning! Och så humöret som jag beskrev mer ingående ovan. Så om jag fortsätter vara ute så mycket som möjligt, hålla på med mina hundar och träna mig själv, ja då borde jag bli frisk som en nötkärna igen :-) hm, det är kanske inte riktigt så enkelt men helt klart är det viktiga faktorer. Jag läste också någonstans att meditation har en fin inverkan på de här symtomen men jag har glömt var. Träning är ju en form av meditation också och yogan är det helt klart. 



CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar