D-vitamin!

I min iver att hitta sådant som kan läka kroppen och att göra allt jag kan själv så skriver jag mycket om kost här på bloggen. Det finns många fler saker man kan göra själv också för att bli friskare. En väldigt viktig sak är hormonet D-vitiamin. Det är ingen vitamin, det är faktiskt ett hormon. Eftersom jag själv alltid vistats väldigt mycket utomhus så bildar min kropp automatiskt så mycket den kan i detta land. Men det är inte tillräckligt, förmodligen finns det ingen nordbo som får tillräckligt med d-vitamin, något som uppmärksammats mycket de sista åren av läkare. Jag och min man tar d-vitamin droppar den mörka årstiden.

Här nedan kommer ännu lite mer fakta som jag samlat på mig och det är hämtat från forskaren Jörg Spitz som är en av författarna till boken jag tidigare nämnt och även en bok som enbart handlar om D-vitamin. Den finns här och heter Supervitamin D  Jörgen Spitz har sedan 40 år medverkat och byggt upp ett europeiskt nätverk för D-vitaminforskning.


  • D-vitamin är ett förebyggande skydd mot kroniska sjukdomar. Om din kropp inte får tillräckligt med D-vitamin, riskerar du att drabbas av sjukdomar som astma, diabetes, reumatism och cancer. Även autoimmuna sjukdomar och neurologiska sjukdomar nämns.
  • De flesta i Skandinavien har D-vitaminbrist.
  • D-vitamin bildas i kroppen när solens strålar träffar huden men om du har solskyddskräm så hindras detta.
  • Vänj delar av kroppen mot solen succesivt, t.ex ansikte och armar så de klarar sig lite utan solskydd. Givetvis är det viktigt att skydda kroppen mot de farliga solstrålarna men en stund klarar de sig på detta sätt och kan bilda den viktiga D-vitaminen.
  • Försök att gå ut på vintern en stund på dagen när solen lyser, och sätt näsan i vädret, lunchpromenad!
Idag har solen lyst på oss och vi har tagit en tvåtimmarspromenad! I väldigt lugn takt och en del av sträckan gick rakt genom skogen, bra för min rygg.

Jag har en egen guide här i Fengersfors, här är det antingen ett älgpass som pekas ut eller så är det svampställe jag kommer inte ihåg.

Jag och mamma tog en 5-minuterspromenad på eftermiddagen också och fick med det här gänget hem. Till kvällsmat beställde jag omelett med svamp! Svamp innehåller också en väldigt massa nyttigheter och är finfin stenåldersmat.



CONVERSATION

7 kommentarer:

  1. Björkaska och nyponpulver. Gå ut och läs om Björkaskan. Ska själv börja med Björkaska och nyponpulver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tack för din kommentar Annelie! På vilket sätt påverkar Björkaska och nyponpulver kroppen producera D-vitamin? Eller innehåller dessa D-vitamin? Undrar jag nyfiket.

      Radera
  2. "I min iver att hitta sådant som kan läka kroppen.." Jag skrev bara på denna meningen. Menade inte något illa. Frågan du ställde nu ställde du inte i blogginlägget (vad jag kunde läsa). Björkaska kan hjälpa kroppen att läka.

    SvaraRadera
  3. Jag läste till höger i din presentation. Jag beklagar. Lite där min tanke var med Björkaskan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem alls, jag förstod bara inte därför frågar jag :-) Har Björkaska någon påvisad effekt på Bröstcancer eftersom du kom att tänka på den? Jag vet att den har en pH-höjande effekt som är bra, men finns det något mer effekt? Jag strävar efter att äta mat som inte försurar kroppen och få en naturligt basisk kropp. När cellgiftsbehandlingarna är klara kommer jag att fortsätta med Chlorella för att ge extra skjuts!

      Radera
    2. Björkaskan har ingen forskning bakom sig. Men den har hjälpt mot cancer (ej metastaser). Finns jättemycket på nätet om just Björkaska. Min farmor köpte tid med Björkaska (hon fick metastaser senare). De som haft ont i rygg och leder har också blivit hjälpta av björkaska. Jag har astma, ryggont, etc. Samma med min fru. Vi ska båda börja med Björkaskan. Tar i alla fall 2 veckor innan man börjar märka resultat.
      Ang. min farmor. Hennes cancertumör krympte och läkarna kunde inte förstå hur den kunde krympa så mycket o så fort. Men hon berättade inte för dem om björkaskan. Sen kom metastasterna och det klarar inte björkaskan.Hon fortsatte dock ta det för att köpa tid och hinna med det sista innan hon somna in.
      Björkaska ska även vara bra mot ömma leder. Men man ska ju ha i tanke att det funkar såklart inte lika på alla. Min morfar har börjat ta nyponpulver, och mår kanon. Och sen ska vi inte glömma vatten. att dricka 1 liter mer om dagen än normalt hjälper kroppen att rensa :)
      Sen får vi inte glöma B-vitaminerna. Utan B3 klarar vi oss inte. B-vitaminerna är superviktiga och glöms ibland bort.

      Du gör helt rätt med ätandet. Jag hoppas att allt kommer bli bra med dig <3 Har själv mycket cancer i min släkt. Min farfar har med fått cancer och går på cellgifter. Hemsk sjukdom. Har frågat honom en massa om processerna, då jag inte vetat så mycket innan. Bra du äter som du gör så kroppen orkar <3

      Radera